Het advies is om 30 tot 40 gram vezels per dag met de voeding binnen te krijgen. Gemiddeld eten we in Nederland tussen de 15-23 gram vezels per dag. Dit mag dus nog wel een beetje hoger! Maar waarom zijn die vezels nou eigenlijk zo belangrijk? Hierbij een aantal weetjes op een rij:

  • Vezels zorgen voor een goede stoelgang.
  • Daarnaast zorgen ze voor een langer verzadigd gevoel
  • Het eten voldoende voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan vezels helpt preventief! Je hebt een lager risico op diabetes type 2, hartziekten, beroerte, darmkanker en borstkanker.
  • Wetenschappers hebben berekend dat als iedereen voldoende vezels zou eten 12% van de gevallen van darmkanker voorkomen kan worden. Dit komt neer op ruim 1.800 gevallen van darmkanker in Nederland per jaar.
  • Vezels uit fruit en uit graansoorten zoals haver, hebben een positief effect op het (LDL)cholesterol

Hoe ziet een dagmenu met genoeg vezels eruit?

Het is belangrijk om voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan vezels, en niet de vezels alleen. Er zitten veel vezels in volkoren producten zoals brood, volkorenpasta en zilvervliesrijst  en in groente, fruit , peulvruchten en noten.

Ontbijt: Begin de dag met havermoutpap of Brinta of een schaaltje yoghurt met muesli met lijnzaad of gedroogd fruit erdoor.

Lunch: Kies bij de lunch voor volkoren boterhammen of volkoren knäckebröd, aangevuld met rauwkost (zie foto!)

Warme maaltijd: Kies bij de warme maaltijd voor een grote portie groenten, met daarbij volkoren granen + een stukje vlees of vis of kies voor vega met vezelrijke peulvruchten.

Tussendoor: Pak tussendoor voor fruit (2-3 stuks per dag)  een volkoren cracker, een sneetje donker roggebrood of een handje noten.

Wanneer je eet volgens Puur Gezond krijg je voldoende vezels binnen en ben je super (preventief)bezig!

 

Bronnen: Wereld Kanker Onderzoek Fonds  en Voedingscentrum. Foto: Anne-Sophie Benoit via Unsplash