Eet puur, met méér groente en fruit,  Eet met aandacht en.. Beweeg Samen met Cris!

Door gezonde tips, samen boodschappen doen en samen koken help ik jou het puur, gezond en aandachtig eten in de praktijk te brengen. Naar mijn idee is méér bewegen een logische en onmisbare aanvulling op de puur gezonde leefstijl. En als het even kan lekker bewegen buiten in de zon! In deze blog lees je hoe ik je hierbij kan helpen.

Zelf houd ik van actief sporten zoals hardlopen, bootcamp en mudruns. Ook vind ik yoga en wandelen fijne manieren om actief bezig te zijn en om mijn hoofd soms even leeg te maken. Wat vind jij een fijne manier van bewegen?

Ik ben me ervan bewust dat niet iedereen sporten leuk vindt. En ook dat soms door ziekte of beperkingen niet alles meer mogelijk is. Toch zou ik je willen uitdagen om je beweegpatroon eens onder de loep te nemen. Wat zijn jouw persoonlijke mogelijkheden?

Weet je hoeveel beweging je minimaal nodig hebt om je gezondheid voldoende te ondersteunen?

Voor volwassenen is dit is een half uur per dag beweging voor minstens vijf dagen per week. Dit hoeft niet persé sporten te zijn, stevig wandelen en fietsen voldoen ook. Wel is het goed om ook regelmatig wat intensiever te bewegen, zo verbeter je namelijk je conditie van je hart en longen.

Wil je gewicht verliezen en/of heb je (een verhoogd risico op het krijgen van) diabetes en hart- en vaatziekten dan heb je niet voldoende aan het half uurtje per dag en is er meer uitdaging gewenst! En heb juist een te laag gewicht? Ook dan zijn spieroefeningen van belang om je fitheid te bewaken.

Hoe pak je het aan?

Uit eigen ervaring weet ik dat het soms nog best lastig kan zijn om voldoende te bewegen. Je stapt ’s ochtends in de auto naar je werk, zit daar achter je bureau, je komt laat thuis en gaat na het eten nog even op de bank tv kijken… Op die manier red je dat half uurtje niet eens! Mijn persoonlijke aanpak was dat ik twee avonden in de week ben gaan sporten en op de andere dagen ben gaan wandelen tijdens mijn lunchpauze op het werk. Ook pak ik de trap in plaats van de lift, doe ik mijn boodschappen op de fiets en ga ik in het weekend nog een rondje rennen of wandelen. Wat is voor jou mogelijk? Wat zou je ervan vinden om tijdens een consult van de diëtist te bewegen? Bijvoorbeeld samen wandelen of al fietsend op de hometrainer? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Vind je het moeilijk om een beweegplan te maken of heb je een motiverend steuntje in de rug nodig? Ik bied je de mogelijkheid om beide punten aan te pakken: dus een begeleiding bij Gezonde Voeding + Bewegen.

Hiervoor werk ik samen met:

 

 

Vraag gerust naar de mogelijkheden door me even te bellen (06-48375630) of een e-mail te sturen naar info@samenmetcris.nl.

 

Mocht je nog twijfelen zet ik hierbij nog even ter motivatie op een rij waarom bewegen goed voor je is :

  • Je voelt je fitter en energieker
  • Je risico om ziek te worden is verlaagd
  • Het heeft ook een positieve invloed op je mentale gezondheid
  • Wanneer je buiten beweegt krijg je ook je dagelijkse portie vitamine D via het zonlicht binnen

 

 

Bron: Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen