Al eerder deelde ik een van mijn favoriete andijvie-stamp recepten. Laatst maakte ik een koolhydraatarme variant, en die was ook wel erg lekker én bevat ook nog eens veel meer groente .

Ingrediënten voor de basis:

  • 1 bloemkool
  • 400 gram gesneden andijvie
  • 1 (gistextractvrij) bouillonblokje
  • 15 gram roomboter
  • Snufje nootmuskaat

Snijd de bloemkool in roosjes en kook de roosjes in de bouillon in ca. 12-15 min gaar. Giet de bloemkool na het koken af in een vergiet, en vang de bouillon op in een andere pan. Voeg hieraan de gesneden andijvie toe en kook dit gaar in ca. 3-4 minuten. Pureer ondertussen de bloemkool (met een stamper of staafmixer), voeg hier de boter aan toe + de snuf nootmuskaat en eventueel nog wat zout en peper. Meng de gekookte andijvie erdoor. Kies welke smaakmakers en eiwitbron je erbij wil:

  • Ik maakte deze keer een plantaardige variant met haverroom i.p.v. roomboter & had er een vegan worstje bij
  • Je kunt er ook klein gesneden zongedroogde tomaatjes doorheen doen+ geraspte kaas + walnoten of cashewnoten
  • Ook lekker met (vega) spekjes erdoor of een rundergehaktballetje erbij