Omdat stamppotten normaal gesproken voor het grootste deel uit aardappelen bestaan, bevatten ze redelijk veel koolhydraten. Je kunt het koolhydraatgehalte van een stamppot op verschillende manieren verlagen.

  1. Verander de verhouding: neem meer groenten en minder aardappelen. Bevat een recept bijvoorbeeld 800 gram aardappelen en 600 gram groenten, maak het recept dan eens met 500 gram aardappelen en 800-900 gram groenten.
  2. Vervang de aardappelen: als je (een deel van) de aardappelen vervangt door knolselderij, pastinaak, bloemkool of pompoen verlaag je het koolhydraatgehalte nog veel verder. Hoe meer van de aardappelen je vervangt, hoe groter je koolhydraatwinst.

Tips: Bij het verhogen van de hoeveelheid groenten kun je natuurlijk voor 1 groentesoort kiezen. Maar het is ook lekker om verschillende groentesoorten te combineren. Lekkere combi’s zijn blokjes paprika door de boerenkool of andijviestamppot. Blokjes wortel door de zuurkool. Of verrijk een stamppot met wat rauwe spinazie of rucola. Schep dit vlak voor het opdienen bijvoorbeeld door de hutspot of stamppot snijbonen voor een extra bite. Als je meer groenten gebruikt, heb je minder vocht nodig bij het maken van de stamppot. Voeg melk of bouillon daarom pas op het laatst toe.

 

Waarom koolhydraatbeperkt? 

Koolhydraatbeperkt eten is vooral geschikt voor je als je wat wil afvallen, vaak energierips hebt (bijvoorbeeld kort na het eten), veel behoefte hebt aan zoetigheid en/of last hebt van insulineresistentie (voorloper van diabetes type 2). Koolhydraatbeperkt eten is ook heel geschikt als je diabetes type 2 hebt. Hierbij is het wel belangrijk om met een advies op maat  aan de slag te gaan, want vaak kun je ook afbouwen met je medicijnen. Bij Achter de Linden werken wij als diëtisten samen met de huisartsen en praktijkondersteuners om je hierbij te begeleiden.