Deze week hadden Cris en Ellen een koolhydraatarme lunch samen met de huisartsen en praktijkondersteuners bij Achter de Linden. Tijdens deze werklunch hebben we onze kennis te gedeeld over de invloed van voeding/leefstijl op diabetes mellitus type 2 . We zien dat als mensen starten met koolhydraat beperkte voeding dit vaak een positief effect teweeg brengt; bloedsuikerwaarden verbeteren en medicijnen kunnen soms worden afgebouwd. Dat is mooi!

Mocht je meer willen weten over het koolhydraatarme voeding dan neem gerust contact met ons op!

Recept:

En op deze foto staat een lekker ‘ slow carb’ recept : met langzaam opneembare koolhydraten uit peulvruchten en quinoa. Het komt uit het boek: Diabetes type 2, Maak jezelf beter- Het kookboek.

Kies voor 2 personen voor 75 gram (Nederlandse) quinoa + een potje van 150 gram kikkererwten. En snij een grote aubergine in stukken, besprenkel met olijfolie en voeg een beetje peper en zout toe en bak deze in 25 minuten gaar in een voorverwarmde oven van 180 graden . Voeg dit samen in een schaal + fijngesneden peterselie en fijngesneden koriander. Maak een dressing van 2 eetlepels olijfolie +2 eetlepels citroensap + 1 kleine teen knoflook + 1 theelepel mosterd en wat peper en zout.