De lente is begonnen, de eerste zonnestralen komen goed door de wolken heen. Tijd voor meer uitleg over vitamine D!  

Vitamine D is een vet-oplosbaar vitamine die we ook zelf kunnen aanmaken via de huid.  Het grootste deel (2/3) van wat je dagelijks nodig hebt wordt via de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht.

Vitamine D zit ook in voeding, en dan voornamelijk in dierlijke producten. Voorbeelden zijn: vette vis zoals haring, makreel, zalm. In Nederland wordt vit D toegevoegd aan margarine, halvarine, bak en braadproducten (niet in olie). In mindere mate zit vit D in paddenstoelen, kaas en eieren.

Waarom belangrijk?

Het is belangrijk voor de opbouw van botten en gebit. Het bevordert de opname van calcium en fosfor. Daarnaast zorgt het voor weerstand en opbouw van de spieren

Te laag vitamine D

De Vitamine D-spiegel kan gemeten worden in bloed. Vitamine D tekort heeft relatie met hart- en vaatziekten, de hoeveelheid ‘goed’ HDL-cholesterol is lager bij mensen die een tekort hebben aan vitamine D. Het zorgt dus voor een beter vetprofiel in het bloed en minder kans op hart- en vaatziekten. Het geeft een lager LDL en triglyceriden spiegels in het bloed; de ‘foute vetten’.

Ook gaat bij een tekort aan vitamine D de aanmaak van botten niet goed, bij kinderen kan dit gevolgen hebben op langere termijn. Bij ouderen kan osteoporose ontstaan. Ook spierzwakte en spierkrampen kunnen ontstaan.

Heb je extra vitamine D nodig?

Een aantal groepen mensen wordt geadviseerd om vitamine D bij te slikken:

10 microgram per dag extra voor:

  • Alle kinderen tot 4 jaar (ter voorkoming rachitis/ Engelse ziekte)
  • Volwassenen en kinderen die niet voldoende buiten komen of de huid bedekt houden
  • Volwassenen en kinderen die een donkere huidskleur hebben,
  • Zwangere vrouwen (Voor de botten van de toekomstige baby)
  • Alle vrouwen boven 50 jaar (i.v.m. hormonale veranderingen)

20 microgram per dag extra voor:

  • Alle vrouw en mannen boven 70 jaar (voor sterke botten)

Kan ik te veel vitamine D innemen?

Kun je te veel vitamine D hebben als je te lang buiten bent? Nee, dat kan niet. Te veel vitamine D (wordt opgeslagen in het lichaam) kan eigenlijk alleen als er een overdosis aan vitaminetabletten wordt ingenomen.

TIP!Probeer per dag 15-30 minuten naar buiten te gaan als de zon schijnt (liefst tussen 11.00-15.00 uur). Als je dan ook nog gaat wandelen heb je meteen je dagelijkse beweging extra. Dan ben je helemaal goed bezig voor de botten en spieren!

Groeten,

Ellen Verspeek- Van Goch

Bronnen:  www.voedingonline.nl | www.thuisarts.nl|www.vitamine info.nl| www.voedingscentrum.nl