Een veel gehoorde vraag in mijn praktijk is: hoe kan mijn lunch puurder en gezonder?

Daarom hierbij 6 tips op een rij:

1: Kies liever zo min mogelijk voor vleeswaren omdat deze vaak sterk bewerkt zijn (gerookt, gezouten of op een andere manier geconserveerd). En uit onderzoek blijkt dat het eten van te veel (rood) vlees ook niet zo goed voor je is.

2. Tja en veel groente en fruit eten is wél goed voor je gezondheid. Om aan je dagelijkse hoeveelheid te komen is het een goed idee om ook groenten of fruit aan je lunch toe te voegen.

Lunch mét brood

3. Welk brood kun je het best kiezen?

  • Kies voor een brood dat je lekker vindt : – )
  • Volkoren varianten bevatten meer vezels dan witbrood, maisbrood of tarwebrood
  • Meergranenbrood met pitten en zaden bevat wat meer eiwit
  • Ter variatie ipv 1 snee brood kun je ook 2 volkoren knäckebröd pakken
  • Kies voor brood waar zo min mogelijk aan toegevoegd is (zoals broodverbetermiddelen en conserveermiddelen). Dit vind je bij de bakker, biologische supermarkt en vaak liggen ze ook wel bij de gewone supermarkt. Bijvoorbeeld het liefde & passie brood van de Albert Heijn.
  • Zie hier ook de verschillen in voedingswaarden van verschillende broodsoorten
  • Heb je uitgebreid de tijd? Hier dan ook nog een tip om zelf brood te maken : Yvette van Boven maakt sodabrood

4. Ideeën voor broodbeleg met groente

  • Plakjes avocado met beetje zout en peper
  • Humus met aubergine
  • Salade (sla of rucola, tomaat, komkommer, radijs, gekookt ei en/of zaden en noten erdoor)
  • Tartex (vegetarische paté) met schijfjes komkommer
  • Tomaten (salsa)

5. Ideeën voor broodbeleg met fruit:

  • Plakjes aardbei en roomboter
  • Plakjes banaan (ook lekker met een beetje notenpasta)
  • Twee sneetjes brood met roomboter, kaneel en plakjes appel –> geroosterd als tosti

Lunch zonder brood

6. Wil je ook een keer wat anders ? Denk dan aan:

  • Zelfgemaakte soep bijv. pompoensoep of linzensoep
  • Maaltijdsalade bijv. witflofsalade met appel, walnoten en mayonaise
  • Pannenkoekjes
  • Yoghurt met fruit en muesli

Ben je opzoek naar meer tips of heb je vragen? Neem gerust contact met me op!